Banden afvullen.
Voor het ongemak van lekke banden of voor gewichtsvermeerdering.
Voor het ongemak van lekke banden of voor gewichtsvermeerdering.
Bij wijze van ballast kunnen banden gevuld worden met water. Dit kan bij binnenbanden, maar ook bij tubeless-banden, mits de wielen tegen doorroesten behandeld zijn, met bijvoorbeeld een poedercoating. Aan het water kan antivries worden toegevoegd, bijvoorbeeld in de vorm van calcium- of magnesium-chloride. Voor het vullen van de band met water kunt u bij ons terecht.
Het wiel wordt zo gedraaid dat het ventiel zich bovenaan bevindt. Vervolgens wordt het in- of opdraaiventiel losgeschroefd, in de opening wordt de vulnippel geplaatst. Deze wordt op een waterslang aangesloten. De vulnippel voert lucht af tijdens de watertoevoer. Na het vullen wordt de nippel verwijderd en het ventiel teruggeplaatst. De band is nooit 100 procent vol met water, zo’n 25 procent van de band blijft met lucht gevuld. Hiermee kan de band op de normale manier op spanning worden gebracht.
Calcium-chloride (Ca Cl2)
Bij watervulling is het van belang maatregelen ter beveiliging tegen vorst te nemen.
Meestal wordt hiervoor calciumchloride (CaCl2) aan het water toegevoegd in de volgende concentraties:
Voorbeeld
75% van het volume van een band met de maat 600/65R38 is 500 liter (voor alle maten en hun bijbehorende 75% volumes zie de tabel op de volgende pagina). Wanneer een anti-vries temparatuur van -20 °C wordt gehanteerd moet de watervulling in de volgende verhoudingen worden toegevoegd:
Waarschuwing wanneer u het zelf wilt doen:
Voeg CaCl2 bij kleine hoeveelheden al roerend aan te water toe. Giet nooit water óp CaCl2! Gebruik CaCl2 niet als antivriesmiddel voor het motorkoelwater.
OKO is een dikke vloeistof, ontworpen om het dure ongemak van lekke banden te voorkomen.
OKO wordt in de band ingespoten, of in de binnenband via het ventiel VOORDAT er sprake is van een lek. OKO blijft vloeibaar in de band en beschermt hem tegen lekraking in het loopvlakgedeelte van de band. Als er een lekraking plaatsvindt, drukt de lucht in de band OKO in het gat terwijl de band draait en OKO vormt meteen een sterk luchtdichte afdichting die het leeglopen van de band STOPT. OKO dicht het gat terwijl u rijdt. De OKO afdichting in het loopvlakgedeelte van de band is permanent. De OKO afdichting is veel sterker dan de normale gevulcaniseerde reparatie bij de bandendistributeurs en traditionele lekreparateurs.
OKO werkt meteen, dicht gaten effectief op het moment dat er een lek in de band ontstaat, elke keer opnieuw. Aangetoonde lange houdbaarheid. Kwaliteit gaat niet achteruit. Blijft lang goed. Voorziet in een permanente dichting. De dichting is praktisch onmiddelijk. Een minimale hoeveelheid OKO wordt gebruikt om elk lek te dichten. Kan grote en kleine lekken dichten. Veilig in gebruik, brengt geen schade toe aan rubber, banden of velgen want het bevat een milieuvriendelijk antiroest bestanddeel.